A készpénzmentes fizetés jövője a Covid-19 utáni világban

Miért jelenthetik az érintésmentes tranzakciók a készpénz végét?

A koronavírus-járvány jelentős hatással van a társadalomra és az iparra világszerte – és a pénzforgalmi iparág sem kivétel. A McKinsey szerint a folyamatban lévő világjárvány valószínűleg mély hatást gyakorol a világgazdaságra. Azt jósolja, hogy a globális kifizetések a pandémiának köszönhetően a teljes bevétel 8-10 százalékával eshetnek vissza. Ehhez képest a 10–11 százalékos bevételcsökkentést tapasztaltuk a 2008. évi globális pénzügyi összeomlás után.

A világjárvány nemcsak közvetlen életünkre és a gazdaságra van következménnyel, hanem már megváltoztatja a fogyasztói hozzáállást is. Ennek eredményeként a fizetéssel kapcsolatos viselkedés és vásárlási szokások valószínűleg továbbra is a pandemiás szokásokat követik, ami lendületet ad az érintés nélküli fizetéseknek.

A koronavírus felgyorsítja a váltást a készpénz nélküli gazdaság felé. Februárban, még mielőtt a pandémiát kihirdette a WHO, a UK Finance azt jósolta, hogy az Egyesült Királyság gyakorlatilag készpénzmentes lesz a következő évtizedben – ami valószínűleg csak fel fog gyorsulni a jelenlegi helyzetben.

Márciusban az Egészségügyi Világszervezet azt tanácsolta a lakosságnak, hogy lehetőleg kontaktmentes technológiát használjon a betegség terjedésének megakadályozására. Azóta a kiskereskedők kevésbé fogadják el a készpénzfizetéseket, és a potenciálisan „szennyezett” készpénz forgalma iránti aggodalom növekedett. Eközben a világjárvány közepette Kína elindított egy szuverén digitális valutát, az eRMB-t, a készpénzhasználat az előrejelzés szerint még tovább csökken.

Hogyan változtatta meg a Covid-19 a pénzforgalmi iparágat?

Miért kellene feladnunk a készpénzt?
Úgy tűnik, hogy míg a készpénz nélküli világ évek óta a láthatáron van, a koronavírus-járvány végül megkerülhetetlen okot adott a lakosságnak a készpénz feladására. Jelenleg széles körű változást tapasztalunk a fogyasztói magatartásban, ami megkívánja a készpénzmentes társadalom kifejlődését – ideértve azokat is, akik korábban szkeptikusak voltak a készpénzmentesség felé.

Szintén a McKinsey már idézett kutatása szerint csökkent a készpénzfelhasználás, míg a távoli készpénzmentes kifizetések növekedtek a Covid-19 kitörése óta.

Sok fogyasztó számára az érintés nélküli fizetés használata nagyon szükséges biztonságérzetet adhat a pandémia során az üzletekben történő vásárlások alkalmával. Noha ezek az új vásárlási lehetőségek szokatlannak tűnhetnek egyesek számára, a Covid-19 arra késztette a kiskereskedőket és a fogyasztókat, hogy érintésmentes fizetési alternatívákat keressenek. Szükséges opcióvá vált a fogyasztók számára, hogy fizetéskor érintsék a kártyájukat ahelyett, hogy készpénzt használnának vagy PIN-kódot ütnének be.

Készpénz nélküli társadalom: hogyan érhetjük el valójában? És hogyan tudjuk biztosítani, hogy biztonságos és mindenki számára elérhető legyen?

Érintésmentes fizetés

A válasz az, hogy minden fizetést érintésmentesen elvégezhető legyen. Természetesen már vannak érintés nélküli fizetések. A PIN-kód nélküli fizetések értékhatára a Covid-19 kitörés eredményeként az egész világon meg is emelkedett, elérve az Egyesült Királyságban 45 fontot, az összes EU országban 50 eurót, Magyarországon a 15.000 forintot, Kanadában pedig akár 250 dollárt is – lehetővé téve a fogyasztók számára, hogy magasabb összegű kifizetést végezzenek anélkül, hogy be kelljen ütni a PIN-kódot. Ugyanakkor a világjárvány utáni világban az összes fizetésnek, értékétől függetlenül, érintésmentesnek kellene lennie a fogyasztók védelme érdekében.

És bár a „contactless” a leggyakrabban elérhető érintésmentes fizetési lehetőség, hiányzik a hozzáadott biztonság és hitelesítés. Ahogy az erős ügyfél-hitelesítés (SCA) fontossága egyre növekszik, a fizetési módoknak kétlépcsős hitelesítésűnek, valamint kényelmesnek és higiénikusnak kell lennie. Mivel azonban a PIN-kódok egyre inkább megbízhatatlannak bizonyultak, a PIN-padek pedig „szennyezettnek” tekinthetők, a fogyasztók most a fizetés során aggódhatnak egészségi állapotuk, valamint az érintés nélküli banki csalások miatt.

A fogyasztóknak, különösen azoknak, akik óvatosak a PIN-kód nélküli tranzakciók során bekövetkező lehetséges csalásokkal kapcsolatban, nagyobb biztonsági szintre lehet szükségük a contactless fizetésekkel kapcsolatos bizalmi problémák megoldásához. Míg az aláírás hamisítható, a PIN-kód vagy online fiók feltörhető, az ujjlenyomatot gyakorlatilag lehetetlen replikálni. Ezért a csalásokkal kapcsolatos bizonytalanság megoldása érdekében a fizetési ágazatnak biometrikus ujjlenyomat-engedélyt kellene elfogadnia a nagyobb biztonság és a fogyasztók védelme érdekében.

A biztonság, a kényelem és a higiénia egyensúlyba hozása

A biometrikus azonosítási megoldások biztosítják a tranzakciók ideális biztonságát, kényelmét és higiéniáját anélkül, hogy a felhasználóknak a saját telefonjukon vagy fizetési kártyájukon kívül bármit meg kellene érinteniük. Ujjlenyomat-biometrikus azonosítással történő fizetéskor a fogyasztónak csak a saját telefonján kell megérintenie az érzékelőt, miközben mobiltelefonját érintkezés nélküli fizetés céljából a terminál fölött tartja – ugyanúgy, mint manapság. Ez a két tényezővel történő biometrikus hitelesítés kiküszöböli a csalást.

Tudjuk, hogy a fogyasztók gyors és fennakadás-mentes tranzakciós folyamatot akarnak. A Covid-19 korában az ujjlenyomatával végzett fokozott érintésmentes hitelesítés biztosítja a fizetési kártyát, megszüntetve a PIN-kódok szükségességét és csökkentve a fizetési határ igényét, mindeközben higénikusabbá teszi a tranzakciót.

Készen állunk a készpénzmentes világra?

A pandémia utáni jövőt tekintve a felhasználói viselkedés a világjárvány idején kialakult metódusoknál marad majd a legtöbb ember esetében. Így az érintés nélküli fizetéseket preferálják majd továbbra is. Fontos azonban, hogy a szolgáltatók az átmenetet támogassák, hogy minden fogyasztó számára biztonságos és egyszerű módot biztosítsanak az érintés nélküli fizetések kezelésére. A fogyasztói magatartás változásainak eredményeként a kutatások szerint jelenleg váltás történik a készpénzmentes társadalom felé. Sok üzlet és étterem arra ösztönzi az ügyfeleket, hogy készpénz helyett továbbra is a banki- vagy hitelkártyáikat, telefonjaikat, esetleg ahol van, az appokon keresztüli fizetést használják a koronavírus elterjedésének megakadályozása érdekében.

Az ApplePay, Google Pay és más mobiltelefonon keresztül történő fizetési rendszerek elterjedésével úgy tűnik, hogy a biztonságra vonatkozó kompromisszum megkötése nélkül lehet érintésmentes fizeteseket lebonyolítani, mert ma szinte minden mobiltelefonban megtalálható a biometrikus azonositast lehetővé tevő ujjlenyomatolvasó, vagy arcfelismerő szenzor.
Az ügyfelek pedig ezek használatával kiválthatják akár a terminálon történő PIN kód bevitelt, akár az összeghatárra vonatkozó megkötéseket.

Most, amikor elmozdulunk egy készpénzmentes társadalom felé, fontos, hogy a fizetési ágazat alkalmazkodjon és alkalmazzon biometrikus technológiát annak biztosítása érdekében, hogy a fizetések stabilak, biztonságosak és egészségügyi szempontból megfelelőek legyenek.

A készpénz kárt okoz a társadalomnak

Amint azt korábban nyilatkozta Kóka János, a Festipay partnercége, a Cellum elnöke, a készpénz káros a társadalomra nézve,  részben gazdaságossági okokból, drága előállítani, tárolni, cserélni, szállítani.  Részben pedig adózási és korrupciós okokból, nem követhető úgy nyomon, mint a digitális fizetések, ezért segíti az illegális üzleteket, az állam adóbeszedését viszont nehezíti. Valamint egészségügyi okokból is, hiszen a mostani világjárvány előtt és után is terjeszt majd fertőzéseket. Hozzá tette: Járvány idején különösen fontos a contactless payment lehetőségek széleskörű elfogadottsága. Ilyenkor különösen nem javalott készpénzt használni, mert a pénzérme, bankjegy vírushordozó lehet. Nem tűnik sokkal jobb megoldásnak az olyan fizetés sem, ahol egy sokak által megérintett eszközön (ATM-, POS-terminál, Pin Pad) kell a PIN-kódunkat nyomkodni.